Rezgésmentes forgás a legnehezebb terhelés esetén is
Nagy teherbírású hajtógörgő Blickle Extrathane® poliuretán futófelülettel STHN 620x1000/180-1000-937434
Az ügyfél
… egy 2005-ben alapított dán vállalkozás. A vállalkozás különböző megoldásokat szállít a szélerőmű-ipar számára, például hegesztőberendezéseket és kezelőegységeket turbinatornyok és más szélerőmű-elemek gyártásához.
A kihívás
A szélerőmű-berendezések turbinatornyainak előállítására az acéllemezeket először szegmensekre vágják, később hengerelik, és végül összehegesztik. Egy ilyen torony össztömege 1000 tonna. A hegesztési eljárás során a csőszelvényeket két úgynevezett rotátor támasztja alá, amelyek az egyes toronyszelvényt forgatják az alkatrészek hegesztéséhez.
Korábban acélkerekeket használtak a rotátorok nagy teherbírási követelményei miatt. A merev acélkerekek miatt a torony forgásakor rezgések keletkeztek, amelyek negatív hatással voltak a hegesztési varratokra. Ennek oka a hajlított csövek rossz felületi minősége és oválosodása.
Ezt követően áttértek az acél- vagy öntvényfelnis és poliuretán futófelületű kerekek alkalmazására a rezgések csillapítása érdekében. A szükséges teherbírás eléréséhez legalább két kereket kellett egymás mellé elhelyezni egy tengelyre. A csőszakaszok egyre növekvő súlya mellett a végén már négy kerékre volt szükséges a megfelelő teherbírás eléréséhez. Ennek a konstrukciónak azonban az a hátránya, hogy a négy egymás mellett elhelyezett kerék alkalmazásakor a tengelyterhelés rendkívül magas és ezért a tengelyátmérőnek nagyon nagynak kell lennie a tengely meghibásodásának megakadályozása érdekében. A még ennél is nagyobb teherbírás elérése és az anyagköltségek megtakarítása miatt az ügyfél új megoldást keresett egy olyan poliuretán kerék alkalmazásával, amely egyedül képes elviselni a szükséges terheléseket.
A mi megoldásunk
Az ügyféllel szoros együttműködésben a Blickle mérnökei kifejlesztettek egy 100 tonna teherbírású görgőt - ez közel 25 százalékkal haladta meg a négy kerék összteherbírását. A stabil acél keréktestet a hengertest belsejében két merevítő középstéggel erősítették meg. A hengertest különleges alakja a kerékterhelést a csapágyak területén vezeti be a kerékegység külső oldalán, és ezáltal jelentősen csökkenti a keréktengely feszültségszintjét. Ily módon az ügyfél az egység nagy teherbírása ellenére csökkentheti a tengelyátmérőt és anyagköltségeket takaríthat meg.
A poliuretán futófelületet egy speciálisan kifejlesztett forgó öntési eljárással öntik a stabil acél keréktestre.
Az eredmény
A Blickle megoldása nagyobb teherbírást és biztonságot kínál. A görgők beszerelési költségei is lényegesen alacsonyabbak, mint több különálló kerék felszerelése esetén. Mivel az erőeloszlás révén lehetséges vékonyabb keréktengely alkalmazása, ezen a területen is jelentős költségmegtakarítás érhető el. Már több berendezést felszereltek és sikeresen teszteltek a nagy teherbírású görgőkkel.
A jövőben az új Blickle megoldást fogják standardként használni.
Termékelőnyök és műszaki információk STHN 620x1000/180-1000-937434
- Nagyon nagy teherbírás, görgőnként 100 tonna
- Az optimális teherelosztás a keréktengelyen lehetővé teszi a tengelyátmérő csökkentését
- Jó rezgéscsillapítás a Blickle Extrathane® poliuretán futófelületnek köszönhetően