Infobox – Blickle keréksorozatok
Futófelület keménysége. Padlóvédelem/Halk futás. Indítási, gördülési és fordulási ellenállás. Kopásállóság.
A termékkiválasztás megkönnyítése érdekében minden egyes keréksorozathoz egy Blickle-Infobox található. Az Infobox áttekintést nyújt a kerék futófelületének keménységéről, padlóvédelmi képességéről / halk futásáról, gördülési ellenállásáról és kopásállóságáról.
Míg a futófelület anyagának keménységi kategóriája lehetővé teszi a futófelület-anyagok osztályozását a nagyon puhától a nagyon keményig, a többi kategória az elégségestől a kiválóig terjedő értékelést teszi lehetővé.
Futófelület keménysége | |
65 Shore A | |
Padlóvédelem / halk futás | |
kiváló | |
Gördülési ellenállás | |
nagyon jó | |
Kopásállóság | |
jó |
Futófelület keménysége
A termékoldalakon a futófelület keménysége grafikusan van ábrázolva, kiegészítve a futófelület keménységének értékével. Minél inkább jobbra található a jelölés, annál keményebb a futófelület. A keménységi adatok megadásának egysége:
- az elasztomerek és poliuretánok esetén Shore A,
- a kemény műanyagok esetén Shore D
- a fémek esetén Brinell-keménység (HB)
A különböző keménységi vizsgálati módszerek között nem áll fenn lineáris kapcsolat. Az ábrázolt értékek irányértékként szolgálnak és megállapításuk tapasztalati úton történt.
Anyag | Futófelület keménysége | ||
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi | 50-60 Shore A | ||
Elasztikus tömörgumi | 65 Shore A | ||
Szuperelasztikus tömörgumi | 70 Shore A | ||
Standard tömörgumi | 80 Shore A | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy | 80 Shore A | ||
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE) | 85 Shore A | ||
Poliuretán 75 Shore A | 75 Shore A | ||
Poliuretán 92 Shore A | 92 Shore A | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény | 92–98 Shore A | ||
Polipropilén | 60 Shore D | ||
Poliamid | 70 Shore D | ||
Öntött poliamid | 80 Shore D | ||
Öntvény / acél | 180–230 HB |
Padlóvédelem / halk futás
Minél nagyobb ebben a kategóriában az elért pontszám, annál csendesebb és padlókímélőbb a kerék.
Padlóvédelem
A keményebb futófelület jobban terheli a padlót,
mint a lágy. Így a padlóvédelem / halk futás
kategóriában egy 5 pontos futófelület rendkívül
padlókímélőnek számít.
A padlóvédelem jellemzője az átlagos felületi nyomás. A különböző futófelület-anyagok értékei a jobb oldalon irányadó adatként szolgálnak.
Halk futás
Alapvetően érvényes: minél nagyobb a kerék,
illetve minél lágyabb és vastagabb a futófelület,
annál nyugodtabb a jármű mozgása. Ez azt jelenti,
hogy egy lágy futófelület kisebb, egy keményebb
futófelület pedig nagyobb zajkibocsátással jár.
A magas pontszám a padlóvédelem / halk futás
kategóriában azt is jelenti, hogy az áru szállítása
kis rázkódással és zajkibocsátással jár együtt.
Alacsony terhelés és puha padló (szőnyegpadló) esetén kemény kerekek használata mellett is lehetséges a kisebb zajkibocsátás és a nagy menetkomfort.
Az átlagos felületi nyomás meghatározása
Az átlagos felületi nyomást a sugárirányú erő
[N] és a kerék érintkezési felületének [mm²]
hányadosa adja meg.
Anyag | Padlóvédelem / halk futás | Átlagos felületi nyomás | |
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi | 0,8 N/mm² | ||
Elasztikus tömörgumi | 1,8 N/mm² | ||
Szuperelasztikus tömörgumi | 1,5 N/mm² | ||
Standard tömörgumi | 3,5 N/mm² | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy | 4,0 N/mm² | ||
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE) | 4,5 N/mm² | ||
Poliuretán 75 Shore A | 3,5 N/mm² | ||
Poliuretán 92 Shore A | 8,0 N/mm² | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény | 11,0 N/mm² | ||
Polipropilén / poliamid | 40,0 N/mm² | ||
Öntött poliamid | 60,0 N/mm² | ||
Öntvény / acél | >350 N/mm² |
Indítási, gördülési és fordulási ellenállás
Az indítási ellenállás az az erő, amelyet ki kell fejteni ahhoz, hogy a kereket nyugalmi állapotból mozgó állapotba hozzuk. A kerekek egyenletes mozgásban tartásához szükséges erőt gördülési ellenállásnak nevezzük. Az indítási és gördülési ellenállást a következő tényezők befolyásolják:
- kerékátmérő
- a futófelület geometriája
- a futófelület keménysége
- a futófelület visszarugózási képessége
- kerékcsapágyazás
- padló
A gördülési ellenállást a futófelület folyamatos be- és kirugózása okozza a gördülési folyamat során (hiszterézis).
A gördülési ellenállás mérése egy próbapad segítségével történik. A mérést ideális feltételek mellett végzik:
- sík, sima, szennyeződés- és akadálymentes acélfelület
- sebesség: 4 km/h
- hőmérséklet: +20 °C
- terhelés: a max. teherbírás ⅔-a
Ezen standardizált keretfeltételek mellett a különböző keréksorozatok gördülési ellenállásait össze lehet egymással hasonlítani.
Anyag | Gördülési ellenállás | ||
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi | jó | ||
Elasztikus tömörgumi | nagyon jó | ||
Szuperelasztikus tömörgumi | jó | ||
Standard tömörgumi | kielégítő | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy | nagyon jó | ||
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE) | nagyon jó | ||
Poliuretán 75 Shore A (Softhane®) | nagyon jó | ||
Poliuretán 75 Shore A (Besthane® Soft) | kiváló | ||
Poliuretán 92 Shore A (Extrathane®) | nagyon jó | ||
Poliuretán 92 Shore A (Besthane®) | kiváló | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény | nagyon jó | ||
Polipropilén / poliamid | kiváló | ||
Öntött poliamid | kiváló | ||
Öntvény / acél | kiváló |
A futómű tervezésekor figyelembe kell venni az eltérő felhasználási körülményeket (padló állapota, hőmérséklet, sebesség stb.), mert ezek a gördülési ellenállás értékeit jelentősen befolyásolhatják.
Fordulási ellenállásnak nevezzük azt az erőt, amely a forgóvillás görgőknek a menetirányba történő igazításához szükséges.
A fordulási ellenállást a következő tényezők befolyásolják:
- A kerék érintkezési felülete: A forgóvillás görgő elfordításakor a kerék érintkezési felülete elfordul a középpontja körül. Ez súrlódást okoz. Az ellenállás a futófelület / padló anyagpárosításától, valamint az érintkezési felület nagyságától függ.
- A forgókoszorú ellenállása: A forgókoszorú felépítése és minősége befolyásolja a fordulási ellenállását
- A forgóvillás görgő kinyúlása: Az emelőkar mérete a forgókoszorú közepétől az érintkező felület közepéig befolyásolja a forgóvillás görgő fordulási ellenállását.
Kopásállóság
Minél nagyobb ebben a kategóriában az elért pontszám, annál nagyobb a kerék kopásállósága.
A kopásállóság többek között figyelembe veszi az elasztomerek vagy termoplasztikus elasztomerek kopásállóságát az ISO 4649 szerint. A többi futófelület-anyag kopásállóságának meghatározása az ISO 4649 szerint történt.
A különböző futófelület-anyagok kopásállóság szerinti osztályozása a jobb oldali ábrán látható.
Anyag | Kopásállóság | ||
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi | kielégítő | ||
Elasztikus tömörgumi | jó | ||
Szuperelasztikus tömörgumi | jó | ||
Standard tömörgumi | elégséges | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy | jó | ||
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE) | kielégítő | ||
Poliuretán 75 Shore A | nagyon jó | ||
Poliuretán 92 Shore A | kiváló | ||
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény | nagyon jó | ||
Polipropilén | kielégítő | ||
Poliamid | jó | ||
Öntött poliamid | nagyon jó | ||
Öntvény / acél | kiváló |