7 000 kerék Rotterdam számára

A Blickle különleges fejlesztése a Maas-alagút mozgólépcsőiben

Az ügyfél

A Maas-alagút 1070 méter hosszan halad át a Nieuwe Maas alatt. Naponta több mint 75 000 gépjármű, 7 000 kerékpáros és segédmotoros kerékpáros, valamint több száz gyalogos használja az alagutat. Ez utóbbiakat összesen nyolc mozgólépcső szállítja. Ezek egyenként 45 méter hosszúak, 30 fokos lejtésűek, és 21 méter mélyre nyúlnak a föld alá. Az alagút átfogó felújítása során a mozgólépcsőket is górcső alá vették. Rotterdam város illetékesei megállapították, hogy ezek kerekei az évek során elkoptak. Ezért a városvezetés megfelelő helyettesítőt keresett – és talált is a sváb Rosenfeldben.


A kihívás

„A legjobb kerekeket a mozgólépcsőkhöz a Maas alagúti nemzeti műemlékben” – ez volt a közlekedési szakemberek követelménye. A mozgólépcsőn belüli funkcióhoz egyenként 3 500 futó- és lánckereket kerestek. A kerekek nagy átmérője és eltérő vastagsága miatt itt csak személyre szabott megoldás jött szóba. A legnagyobb kihívás: A kerekeknek illeszkedniük kell a lépcsőfok- és a lépcsőlánc meglévő tengelyéhez. A kerék csak nagyon kis mértékű játékot tűr el, hogy lehetővé tegyék a hosszú használati időt. A megfelelő projektpartner keresése során felvették a kapcsolatot a sváb Rosenfeldben, Balingen közelében található Blickle kerék- és görgőspecialistával.


A mi megoldásunk

Maastunnel-SPO-180

A probléma alapos elemzése után a szakértők elkészítettek egy prototípust, amelynek egy kemény teszten kellett átmennie: A kerekeknek kémiailag ellen kell állniuk a víznek, olajnak, sónak, zsírnak és zsírtalanító szereknek, és ütésállónak kell lenniük. A megfelelő súrlódási ellenállásnak meg kell akadályoznia, hogy megcsússzanak a fémsíneken. A kerekeknek mínusz öt és plusz 40 Celsius-fok közötti hőmérsékletnek kell ellenállniuk. Ezenkívül tűz esetén önkioltónak kell lenniük, és meg kell felelniük az üzemeltető tűzvédelmi előírásainak a termoplasztikus anyagok tekintetében. A teszteredmények, valamint a gazdaságossági számítások végül meggyőzték a rotterdami illetékeseket, akik a rosenfeldi cégnek ítélték oda a megbízást.


Az eredmény

A Blickle 180 x 30-as átmérőjű futókerekeket és 180 x 40 milliméteres lánckerekeket fejlesztett ki, amelyek számos előnyt kínálnak a rotterdami városvezetésnek. Nagy teherbírású lángálló és üvegszál-erősítésű poliamid 6 futófelületű kerekek kerültek felhasználásra 80 Shore D keménységgel. Ezek a kerekek esztergált felnikialakításúak, amelyek ideális körmozgási tulajdonságokkal rendelkeznek. Hosszú élettartamú mélyhornyú és ferde hatásvonalú csapágyak kerültek beépítésre több mint 25 éves használatra. A szabadonfutó kerekek mélyhornyú golyóscsapágyában a belső és a külső gyűrűk szimmetrikus kialakításúak, ami halk és kis súrlódású futást biztosít. A lánckerekek kétsoros ferdehatásvonalú csapágyaiban viszont a gyűrűk aszimmetrikusak. Ez magas radiális és axiális teherbírást tesz lehetővé. Ezenkívül a kerekek legkésőbb 30 másodperc után önkioltóak, nincsenek égő cseppek, és az utóizzás legfeljebb csak 60 másodpercig tarthat. A szennyeződések megakadályozása érdekében a csapágyegységek különleges burkolatokkal vannak ellátva.


Műszaki információk és előnyök SPO 180x30/20-14K – 959895 és SPO 180x40/20-30SK – 959896

  • Tartós, üvegszál erősítésű poliamid 6 futófelület.
  • Minimális karbantartási munka a csapágyegységek különleges burkolatainak köszönhetően.
  • Magas radiális és axiális teherbírás a speciális golyóscsapágyak használatának köszönhetően.
  • Hosszú távú megoldás az ügyfél számára.