Kerékcsapágyak fajtái

Siklócsapágy. Tűgörgős csapágy. Golyóscsapágy.

Siklócsapágy
Tűgörgős csapágy
Golyóscsapágy
Központi golyóscsapágy (C) porvédővel
Golyóscsapágy-CC
Golyóscsapágy-C-golyóscsapágy-tömítés
Golyóscsapágy-CC-golyóscsapágy-tömítés
hordógörgős csapágy

Siklócsapágy
(„G” a cikkszámban)

Tűgörgős csapágy
(„R” a cikkszámban)

Golyóscsapágy
(„K” a cikkszámban)

Központi golyóscsapágy (C) porvédővel
(„KA” vagy „KF” a cikkszámban)

Két központi golyóscsapágy (CC) porvédővel
(„KA” vagy „KF” a cikkszámban)

Központi golyóscsapágy (C) porvédővel és kiegészítő golyóscsapágy-tömítéssel
(„KAD” vagy „KFD” a cikkszámban)

Két központi golyóscsapágy (CC) porvédővel és kiegészítő golyóscsapágy-tömítéssel
(„KAD” vagy „KFD” a cikkszámban)

 

Beálló hordógörgős csapágy
(„PR” a cikkszámban)

 

A siklócsapágy egy egyszerű, kedvező árú és ellenálló kerékcsapágyazás. Emellett korrózióálló és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényel. Siklócsapágyakat elsősorban műszerkocsi- és szállítóeszköz-görgőknél használnak, mivel ezeket csak kis sebességgel és nem túl gyakran mozgatják.
Acél kerékaggyal rendelkező kerekeknél poliamid siklócsapágyperselyeket használnak. Magas sebességnél és nagy terhelés esetén túlmelegedési problémák léphetnek fel. A siklócsapágyas öntvénykerekeket rendszeresen kell kenni.

A tűgörgős csapágy egy masszív, ellenálló és karbantartást alig igénylő kerékcsapágyazás, amely csak kis beépítési helyet igényel. A tűgörgős csapágyak (görgőskosár- vagy tűcsapágynak is nevezik őket) kis sugárirányú csapágyjátékkal rendelkeznek és elsősorban a szállítóeszköz-görgőknél váltak be. A tűgörgős csapágy acélhengerekből áll, amelyek műanyag vagy acélkosárban vannak elhelyezve. Ezek a hengerek forognak a tengely és a kerékagy között. Mivel a tengely körüli forgásnál nem csúszó, hanem gördülő súrlódás lép fel, a kerék gördülési ellenállása nagyobb terhelés esetén is viszonylag alacsony. A tűgörgős csapágyakat hosszú élettartamú zsírral kenik és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényelnek. A normál kivitel mellett a tűgörgős csapágyak rozsdamentes kivitelben is rendelhetők (-XR a cikkszámban).

A mélyhornyú golyóscsapágyas kerékcsapágyazás (precíziós golyóscsapágynak is nevezik) megfelel a teherbírással, futási tulajdonságokkal (nagy sebesség esetén is) és a környezeti hatásokkal szemben támasztott legmagasabb szintű követelményeknek. A mélyhornyú golyóscsapágyaknak van a legkisebb csapágyjátéka és elsősorban műszakilag bonyolultabb szállítóeszköz- görgőkben és nagy teherbírású görgőkben használják őket. A porvédelmet védőlemez biztosítja (nemsúrlódó tömítés, úgynevezett Z-csapágy). A különleges igényekhez egy vagy két tömítőgyűrűs golyóscsapágyak (súrlódótömítés, úgynevezett RS, ill. 2RS-csapágy) építhetők be. A tömített golyóscsapágyakkal (RS, 2RS) felszerelt kerékcsapágyazásokat nem szabad utólagosan kenni, mivel az károsíthatja a golyóscsapágyat. A mélyhornyú golyóscsapágyakat hosszú élettartamú zsírral kenik és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényelnek. Szabvány szerint két golyóscsapágy van a kerékagyba szerelve. A golyóscsapágyak belső gyűrűit távtartó persellyel tartják megfelelő távolságban, hogy a kerék axiálisan beszorítható legyen a villaszárak közé. A normál kivitel mellett a golyóscsapágyak rendelhetők rozsdamentes kivitelben (-XK a cikkszámban), hőálló speciális zsírral kent kivitelben (-HK, ill. rozsdamentes kivitelben -HXK a cikkszámban) vagy hőálló golyóscsapágyként (sütőkocsicsapágy, -IK a cikkszámban). A hőálló golyóscsapágyak csökkentett teherbírás mellett -30°C – +300°C közötti hőmérséklet-tartományban alkalmazhatók.

A központi golyóscsapágy nagyon precíz, könnyű futást és jó tömítést biztosít. Ezeket a csapágyakat legtöbbször kis terhelésű műanyag kerekeknél és vezetőgörgőknél használják. Ezt a golyóscsapágyat alakzáró módon körbefröccsöntik a felnivel. Szabvány szerint a központi golyóscsapágy két tömítőgyűrűvel (súrlódótömítés, úgynevezett 2RS-csapágy) rendelkezik. A golyóscsapágyakat hosszú élettartamú zsírral kenik és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényelnek. A kiegészítő műanyag golyóscsapágyvédő burkolat bizonyos fokig gondoskodik a szálvédelemről, valamint a csapágyazás védelméről is. A kerék forgó- és fixvillába való szerelésekor a hagyományos bepréselt kerékcsapágyakkal szemben nincs szükség peremes perselyre.

A két központi golyóscsapággyal ellátott kerékcsapágyazás nagyon precíz, könnyű futást, valamint jó tömítést biztosít, ugyanakkor teljesíti a teherbírással szemben támasztott magasabb követelményeket is. A golyóscsapágyakat alakzáró módon körbefröccsöntik a felnivel. Szabvány szerint a központi golyóscsapágyak két tömítőkarikával (súrlódótömítés, úgynevezett 2RS-csapágy) rendelkeznek. A golyóscsapágyakat hosszú élettartamú zsírral kenik és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényelnek. A kiegészítő műanyag golyóscsapágyvédő burkolat körülveszi a kerékagyat és szálvédelemmel rendelkezik. A kerék forgó- és fixvillába való szerelésekor a klasszikus bepréselt kerékcsapágyazásokkal szemben nincs szükség peremes perselyre.

A golyóscsapágyazás tömítésével szemben támasztott magas szintű követelmények esetén, nedves környezetben korróziós hatásoknak fokozottan kitett alkalmazásoknál rendelhető kiegészítő golyóscsapágy-tömítés is. A tömítőgyűrűk (súrlódótömítés, úgynevezett 2RS-csapágy), a réstömítés és a kiegészítő súrlódótömítés kombinációja optimális védelmet biztosít a golyóscsapágy számára a fröccsenő víz és a szennyeződés ellen. A kiegészítő golyóscsapágytömítéssel rendelkező kerekek mosógépben moshatók. A súrlódótömítés valamivel nagyobb gördülési ellenállást eredményez.
A golyóscsapágyakat hosszú élettartamú zsírral kenik és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényelnek.
A kiegészítő műanyag golyóscsapágyvédő burkolat bizonyos fokig gondoskodik a szálvédelemről, valamint a csapágyazás védelméről is. A kerék forgó- és fixvillába való szerelésekor a hagyományos bepréselt kerékcsapágyakkal szemben nincs szükség peremes perselyekre. A golyóscsapágyvédő burkolattal ellátott kivitelnél (-HKA, -XKA a cikkszámban) a golyóscsapágytömítéses változattal szemben nincs kiegészítő súrlódó tömítőgyűrű. Az -XKA változat a rozsdamentes golyóscsapágy miatt szintén mosható mosógépben.

A golyóscsapágyazás tömítésével szemben támasztott magas szintű követelmények esetén, nedves környezetben korróziós hatásoknak fokozottan kitett alkalmazásoknál rendelhető kiegészítő golyóscsapágy-tömítés is. A tömítőgyűrűk (súrlódótömítés, úgynevezett 2RS-csapágy), a réstömítés és a kiegészítő súrlódótömítés kombinációja optimális védelmet biztosít a golyóscsapágy számára a fröccsenő víz és a szennyeződés ellen. A kiegészítő golyóscsapágytömítéssel rendelkező kerekek mosógépben moshatók. A súrlódótömítés valamivel nagyobb gördülési ellenállást eredményez. A golyóscsapágyakat hosszú élettartamú zsírral kenik és normál felhasználási körülmények között karbantartást nem igényelnek.
A kiegészítő műanyag golyóscsapágyvédő burkolat bizonyos fokig gondoskodik a szálvédelemről, valamint a csapágyazás védelméről is. A kerék forgó- és fixvillába való szerelésekor a hagyományos bepréselt kerékcsapágyakkal szemben nincs szükség peremes perselyekre. A golyóscsapágyvédő burkolattal ellátott kivitelnél (-HKA, -XKA, -XKF a cikkszámban) a golyóscsapágytömítéses változattal szemben nincs kiegészítő súrlódó tömítőgyűrű. Az -XKA változat a rozsdamentes golyóscsapágy miatt szintén mosható mosógépben.

A hordógörgős csapágyak két görgősorral rendelkeznek, amelyekben a gördülőelemek nagy felületen érintkeznek, és így rendkívül nagy teherbírás érhető el viszonylag kis méretek mellett.
A hordógörgős csapágyak szögbeálló képességük miatt érzéketlenek a tengely elhajlásával szemben. A rendkívül nagy hordozófelület miatt nagyon nagy futásteljesítmény érhető el. Emiatt a hordógörgős csapágyakat nagy teherbírású kerekekben, elsősorban ipari létesítményeknél (háromműszakos üzem) használják fel. Szabvány szerint két hordógörgős csapágy van a kerékagyba szerelve. A hordógörgős csapágyak belső gyűrűit távtartó persellyel tartják megfelelő távolságban úgy, hogy a kerék szilárdan beszorítható legyen a villaszárak közé.
A hordógörgős csapágyak szabvány szerint nem rendelkeznek tömítéssel. Kérésre rendelhető speciális tömítéssel ellátott hordógörgős csapágy.