Infobox – Blickle keréksorozatok

Futófelület keménysége. Padlóvédelem/Halk futás. Indítási, gördülési és fordulási ellenállás. Kopásállóság.

A termékkiválasztás megkönnyítése érdekében minden egyes keréksorozathoz egy Blickle-Infobox található.  Az Infobox áttekintést nyújt a kerék futófelületének keménységéről, padlóvédelmi képességéről / halk futásáról, gördülési ellenállásáról és kopásállóságáról.

Míg a futófelület anyagának keménységi kategóriája lehetővé teszi a futófelület-anyagok osztályozását a nagyon puhától a nagyon keményig, a többi kategória az elégségestől a kiválóig terjedő értékelést teszi lehetővé.

Futófelület keménysége
Második doboz zöld
65 Shore A
Padlóvédelem / halk futás
Skála öt zöld pont
kiváló
Gördülési ellenállás
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Kopásállóság
Skála három zöld pont


Futófelület keménysége

A termékoldalakon a futófelület keménysége grafikusan van ábrázolva, kiegészítve a futófelület keménységének értékével. Minél inkább jobbra található a jelölés, annál keményebb a futófelület. A keménységi adatok megadásának egysége:

 

A különböző keménységi vizsgálati módszerek között nem áll fenn lineáris kapcsolat. Az ábrázolt értékek irányértékként szolgálnak és megállapításuk tapasztalati úton történt.

Anyag Futófelület keménysége
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi
Első doboz, zöld
50-60 Shore A
Elasztikus tömörgumi
Második doboz zöld
65 Shore A
Szuperelasztikus tömörgumi
Második doboz zöld
70 Shore A
Standard tömörgumi
Harmadik doboz zöld
80 Shore A
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy
Harmadik doboz zöld
80 Shore A
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE)
Harmadik doboz zöld
85 Shore A
Poliuretán 75 Shore A
Harmadik doboz zöld
75 Shore A
Poliuretán 92 Shore A
Negyedik doboz zöld
92 Shore A
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény
Negyedik doboz zöld
92–98 Shore A
Polipropilén
Ötödik doboz zöld
60 Shore D
Poliamid
Ötödik doboz zöld
70 Shore D
Öntött poliamid
Ötödik doboz zöld
80 Shore D
Öntvény / acél
Ötödik doboz zöld
180–230 HB

Padlóvédelem / halk futás

Minél nagyobb ebben a kategóriában az elért pontszám, annál csendesebb és padlókímélőbb a kerék.

Padlóvédelem
A keményebb futófelület jobban terheli a padlót, mint a lágy. Így a padlóvédelem / halk futás kategóriában egy 5 pontos futófelület rendkívül padlókímélőnek számít.

A padlóvédelem jellemzője az átlagos felületi nyomás. A különböző futófelület-anyagok értékei a jobb oldalon irányadó adatként szolgálnak.

Halk futás
Alapvetően érvényes: minél nagyobb a kerék, illetve minél lágyabb és vastagabb a futófelület, annál nyugodtabb a jármű mozgása. Ez azt jelenti, hogy egy lágy futófelület kisebb, egy keményebb futófelület pedig nagyobb zajkibocsátással jár. A magas pontszám a padlóvédelem / halk futás kategóriában azt is jelenti, hogy az áru szállítása kis rázkódással és zajkibocsátással jár együtt.

Alacsony terhelés és puha padló (szőnyegpadló) esetén kemény kerekek használata mellett is lehetséges a kisebb zajkibocsátás és a nagy menetkomfort.

Az átlagos felületi nyomás meghatározása
Az átlagos felületi nyomást a sugárirányú erő [N] és a kerék érintkezési felületének [mm²] hányadosa adja meg.

Anyag Padlóvédelem / halk futás Átlagos felületi nyomás
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi
Skála öt zöld pont
0,8 N/mm²
Elasztikus tömörgumi
Skála négy zöld pont
1,8 N/mm²
Szuperelasztikus tömörgumi
Skála négy zöld pont
1,5 N/mm²
Standard tömörgumi
Skála négy zöld pont
3,5 N/mm²
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy
Skála négy zöld pont
4,0 N/mm²
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE)
Skála három zöld pont
4,5 N/mm²
Poliuretán 75 Shore A
Skála négy zöld pont
3,5 N/mm²
Poliuretán 92 Shore A
Skála három zöld pont
8,0 N/mm²
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény
Skála három zöld pont
11,0 N/mm²
Polipropilén / poliamid
Skála két zöld pont
40,0 N/mm²
Öntött poliamid
Skála két zöld pont
60,0 N/mm²
Öntvény / acél
Skála egy zöld pont
>350 N/mm²

Indítási, gördülési és fordulási ellenállás

Az indítási ellenállás az az erő, amelyet ki kell fejteni ahhoz, hogy a kereket nyugalmi állapotból mozgó állapotba hozzuk. A kerekek egyenletes mozgásban tartásához szükséges erőt gördülési ellenállásnak nevezzük. Az indítási és gördülési ellenállást a következő tényezők befolyásolják:

  • kerékátmérő
  • a futófelület geometriája
  • a futófelület keménysége
  • a futófelület visszarugózási képessége
  • kerékcsapágyazás
  • padló

 

A gördülési ellenállást a futófelület folyamatos be- és kirugózása okozza a gördülési folyamat során (hiszterézis).

A gördülési ellenállás mérése egy próbapad segítségével történik. A mérést ideális feltételek mellett végzik:

  • sík, sima, szennyeződés- és akadálymentes acélfelület
  • sebesség: 4 km/h
  • hőmérséklet: +20 °C
  • terhelés: a max. teherbírás ⅔-a

 

Ezen standardizált keretfeltételek mellett a különböző keréksorozatok gördülési ellenállásait össze lehet egymással hasonlítani.

Anyag Gördülési ellenállás
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi
Skála három zöld pont
Elasztikus tömörgumi
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Szuperelasztikus tömörgumi
Skála három zöld pont
Standard tömörgumi
Skála két zöld pont
kielégítő
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE)
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Poliuretán 75 Shore A (Softhane®)
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Poliuretán 75 Shore A (Besthane® Soft)
Skála öt zöld pont
kiváló
Poliuretán 92 Shore A (Extrathane®)
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Poliuretán 92 Shore A (Besthane®)
Skála öt zöld pont
kiváló
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Polipropilén / poliamid
Skála öt zöld pont
kiváló
Öntött poliamid
Skála öt zöld pont
kiváló
Öntvény / acél
Skála öt zöld pont
kiváló

A futómű tervezésekor figyelembe kell venni az eltérő felhasználási körülményeket (padló állapota, hőmérséklet, sebesség stb.), mert ezek a gördülési ellenállás értékeit jelentősen befolyásolhatják.

Fordulási ellenállásnak nevezzük azt az erőt, amely a forgóvillás görgőknek a menetirányba történő igazításához szükséges.

A fordulási ellenállást a következő tényezők befolyásolják:

  1. A kerék érintkezési felülete: A forgóvillás görgő elfordításakor a kerék érintkezési felülete elfordul a középpontja körül. Ez súrlódást okoz. Az ellenállás a futófelület / padló anyagpárosításától, valamint az érintkezési felület nagyságától függ.
  2. A forgókoszorú ellenállása: A forgókoszorú felépítése és minősége befolyásolja a fordulási ellenállását
  3. A forgóvillás görgő kinyúlása: Az emelőkar mérete a forgókoszorú közepétől az érintkező felület közepéig befolyásolja a forgóvillás görgő fordulási ellenállását.
  4.  

Kopásállóság

Minél nagyobb ebben a kategóriában az elért pontszám, annál nagyobb a kerék kopásállósága.

A kopásállóság többek között figyelembe veszi az elasztomerek vagy termoplasztikus elasztomerek kopásállóságát az ISO 4649 szerint. A többi futófelület-anyag kopásállóságának meghatározása az ISO 4649 szerint történt.

A különböző futófelület-anyagok kopásállóság szerinti osztályozása a jobb oldali ábrán látható.

Anyag Kopásállóság
Légtömlős gumiabroncs / lágygumi
Skála két zöld pont
kielégítő
Elasztikus tömörgumi
Skála három zöld pont
Szuperelasztikus tömörgumi
Skála három zöld pont
Standard tömörgumi
Skála egy zöld pont
elégséges
Termoplasztikus poliuretán (TPU), lágy
Skála három zöld pont
Termoplasztikus gumi-elasztomer (TPE)
Skála két zöld pont
kielégítő
Poliuretán 75 Shore A
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Poliuretán 92 Shore A
Skála öt zöld pont
kiváló
Termoplasztikus poliuretán (TPU), kemény
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Polipropilén
Skála két zöld pont
kielégítő
Poliamid
Skála három zöld pont
Öntött poliamid
Skála négy zöld pont
nagyon jó
Öntvény / acél
Skála öt zöld pont
kiváló