1500 tonna precízen vezetve

A Blickle nagy teherbírású görgői növelik a folyamat megbízhatóságát a hidak leengedésekor

Az ügyfél

A bécsi székhelyű Strabag SE Európa egyik legnagyobb építőipari vállalata. A fő piacok között szerepel Németország és Ausztria, valamint Kelet- és Délkelet-Európa országai. A több mint 75 000 munkavállaló mintegy 16 milliárd eurós éves forgalmat termel. Fontos üzleti területei a híd-, kereskedelmi és ipari építkezések, a közlekedési útvonalak kialakítása, a sportlétesítmények építése és a csatornatechnika.


A kihívás

Hamburg térségében az „A7-es autópálya nyolcsávos meghosszabbítása” című építési projekt keretében a Strabagnak egy 53 m hosszú és 1200 tonnás hídszakasz több napon át tartó fokozatos leengedése jelentette a kihívást. A betonkolosszust mindig pontosan a helyén kell tartani, és sem kereszt-, sem hosszirányban nem szabad, hogy mozgástere legyen. Korábban a vállalat erre a célra nagy teljesítményű PTFE műanyagból készült csúszólemezeket használt. Ezek azonban problémákat okoztak: Egyrészt az acéltartó és a lemez közé folyamatosan levegő került, ezért fennállt a híd kilengésének veszélye. Másrészt a folyamatot meg kellett szakítani, mert a lemezek elakadtak, ha a leengedés nem volt minden oldalon elég precíz.


A mi megoldásunk

Az építési szakértők szerint alternatívát jelenthetnének az olyan görgők, amelyek a hidat az acéltartók mentén vezetnék lefelé, folyamatbiztos módon. Ezért fordult a Strabag a Wache üzemi képviselethez, amely 35 éve képviseli a Blickle-t Hamburg és Schleswig-Holstein régióban. Az előírásokat világosan meghatározták: Kis beépítési magasságot és 200 milliméternél kisebb futófelület-szélességet kellett biztosítani. Az egy görgőre jutó teherbírásnak legalább hat tonnának kellett lennie. A tűrések kiegyenlítéséhez tíz és 20 milliméter közötti rugóútra volt szükség. A Blickle fejlesztési osztálya végül egy olyan speciális megoldást mutatott be, amely a Strabag minden igényét kielégítette. A görgő kiváló minőségű öntött poliamidból készült, és 80 Shore D keménységével törésálló. Ezenkívül nagyon alacsony gördülési ellenállással rendelkezik és kopásálló. A tűrések kiegyenlítésére a Blickle négy poliuretán rugót használt. A négy függőleges acéltartó között hidraulikus emelők működnek, amelyek lassan leengedik az autópálya-szakaszt. A híd aljához speciális szerkezeteket – úgynevezett acélkapcsokat – rögzítenek. Ezek a támaszok a híd terhelésének egy részét a függőleges acéltartókra továbbítják. A Blickle összesen 16 speciális görgőt épített be ezekbe a kapcsokba, hosszanti és keresztirányban egyenként nyolcat. A görgők a teherátvitel miatt pontosan az acéltartókhoz támaszkodnak. A görgők speciális elrendezése pontosan a helyén tartja a híddarabot.

Az eredmény

Az eddig használt PTFE lemezekhez képest a Strabag jelentősen javítani tudta az összetett leengedési folyamatot. A Blickle speciális görgői ellenállás nélkül siklanak az acéltartókon, a híddarab beszorulása már a múlté. „A görgők rugózási tulajdonsága nagyobb biztonságot nyújt leengedéskor. A tartók felületi szerkezetének esetleges tűréshatárai gond nélkül kiegyenlítődnek”, ismerteti a Strabag projekttervezési osztálya. A Blickle megoldása emellett a rugalmasság terén is jól teljesít: A Strabag a PU rugókon lévő speciális állítóanyák segítségével könnyen és gyorsan elvégezheti a finom beállításokat.


Műszaki információk és előnyök, BSQ4FE-GSPO 152K

  • Kiváló minőségű, törésálló öntött poliamidból készült görgő.
  • Hat tonna teherbírás görgőnként.
  • A görgők rugózási tulajdonsága nagyobb biztonságot nyújt leengedéskor.
  • Speciális állítóanyák a PU-rugókon a finom beállításokhoz.